(function(w,d,s,l,i){w[l]=w[l]||[];w[l].push({'gtm.start': new Date().getTime(),event:'gtm.js'});var f=d.getElementsByTagName(s)[0], j=d.createElement(s),dl=l!='dataLayer'?'&l='+l:'';j.async=true;j.src= 'https://www.googletagmanager.com/gtm.js?id='+i+dl;f.parentNode.insertBefore(j,f); })(window,document,'script','dataLayer','GTM-WJW6KZ7');

REYM bespaart tijd en energie met Makeonline

19 januari 2023

REYM is een dienstverlener in industriële reiniging, transport en afvalmanagement, met het hoofdkantoor in Leusden en 10 vestigingen verspreid over Nederland. Zij hebben gekozen voor Makeonline om aan wet- en regelgeving te voldoen. Wat zijn hun ervaringen?

Jan Thewissen, Manager Kwaliteit, Veiligheid en Milieu (KVM) bij REYM, vertelt hoe zij bij Makeonline terechtkwamen. REYM had hiervoor een eigen systeem om wetgeving bij te houden, maar dat raakte verouderd. In het verleden had het bedrijf al ervaring opgedaan met een voorloper van Makeonline. REYM vroeg zich af of en hoe Makeonline kon omgaan met hun verschillende vestigingen. “Steven bracht ons in contact met een bedrijf met een vergelijkbare structuur en hun ervaringen trokken ons over de streep.” 

industriële reiniging, transport en afvalmanagement
Foto REYM

Zelf geen updates meer zoeken
“De introductie van Makeonline verliep soepel. Steven kwam op bezoek en samen hebben we een vragenlijst ingevuld om de relevante wet- en regelgeving vast te stellen. Het kostte daarna wel wat tijd en energie om alles op te zetten en in te vullen, maar eenmaal gedaan, is het een kwestie van onderhouden. Dit onderhoud kost nu minder tijd dan voorheen. We ontvangen regelmatig updates van wet- en regelgeving via Makeonline, in tegenstelling tot voorheen, wanneer wij deze updates zelf moesten zoeken. Dankzij Makeonline boeken we tijdwinst, omdat alles in een middag geüpdatet kan worden.”

Makeonline en audits
“Wetgeving is soms lastig te begrijpen en Makeonline maakt een vertaalslag inclusief acties die uitgevoerd moeten worden. We kijken per vestiging naar de vereiste acties om aan het Activiteitenbesluit te voldoen. Er is verder goed nagedacht over de inrichting van Makeonline, waar we onze vestigingenstructuur in kwijt kunnen en bijvoorbeeld meldingen kan sturen. Deze opzet en werkwijze passen goed bij ons en hoe wij compliance willen vormgeven. Waar ik heel tevreden over ben, is dat bij audits via Makeonline aangetoond kan worden hoe wij borgen dat we in compliance zijn.”

“Dit jaar worden nieuwe stappen gezet en gaan we uitbreiden naar de Risico-Inventarisatie & Evaluatie, het milieuaspectenregister in het kader van ISO 14001 en de komst van de Omgevingswet. Dus geen Excel-lijsten meer, maar een overzichtelijk systeem.”