(function(w,d,s,l,i){w[l]=w[l]||[];w[l].push({'gtm.start': new Date().getTime(),event:'gtm.js'});var f=d.getElementsByTagName(s)[0], j=d.createElement(s),dl=l!='dataLayer'?'&l='+l:'';j.async=true;j.src= 'https://www.googletagmanager.com/gtm.js?id='+i+dl;f.parentNode.insertBefore(j,f); })(window,document,'script','dataLayer','GTM-WJW6KZ7');

Interview over ISSO

22 mei 2023

KWA Bedrijfsadviseurs verrijkt ‘Makeonline’ met kennis uit ISSO Open

Wie op zoek is naar informatie of een interpretatie van wet- en regelgeving, heeft aan het platform ‘Makeonline’ van KWA Bedrijfsadviseurs een interessante informatiebron. Zij hebben deze online omgeving opgezet om bedrijven te helpen ‘in compliance’ te zijn of te worden met de regels die voor hun bedrijfsvoering essentieel zijn. “In veel gevallen gaat het dan ook om wetgeving ten aanzien van processen, gebouwen of installaties. Door de kennis uit ISSO Open aan te bieden, helpen we bedrijven met hele praktische en gedetailleerde content”, vertelt Jan-Carel Nieuwland van KWA Bedrijfsadviseurs.

Om haar klanten nog beter te kunnen helpen, heeft KWA Bedrijfsadviseurs het online platform Makeonline. Daarmee voorziet zij bedrijven en instellingen van alle benodigde juridische informatie over wetten en regels met betrekking tot arbo, milieu, energie, duurzaamheid en kwaliteitsmanagementsystemen, waaraan zij moeten voldoen. “Een belangrijk onderdeel binnen Makeonline is de Omgevingswet, maar er zijn meer regels en wetten. Zo bieden wij ook veel informatie over het Activiteitenbesluit. Tegelijk merkten we ook dat sommige van onze klanten kennis zoeken die weer een niveau dieper ligt. Die informatie, bijvoorbeeld over specifieke regels en voorschriften als het gaat over het beheer of onderhoud van gebouwen en installaties, is te vinden in ISSO Open. Vandaar dat we samen met ISSO hebben gekeken hoe we hun kennis binnen Makeonline kunnen ontsluiten”, zegt Nieuwland.

Goed doorzoekbaar maken
“In de afgelopen periode hebben we via een pilot gekeken of de informatie zoals ISSO die in hun omgeving heeft staan, te koppelen is aan onze omgeving. De content moet natuurlijk passen bij de wijze waarop wij de informatie presenteren. Technisch blijkt dat zeker mogelijk. Wel heeft ISSO, mede door de wijze hoe wij de informatie presenteren, nog een slag gemaakt door de informatie verder te structureren”, vertelt Nieuwland. “Voor ons is dat prettig, de informatie is daardoor beter doorzoekbaar, maar ook voor ISSO zelf is dit een zinvolle en toekomstgerichte exercitie. Met deze slag kunnen wij straks alle relevante kennis en content uit ISSO Open op een zeer complementaire en overzichtelijke wijze aanbieden.” Nu de pilot is geslaagd, breekt de fase aan waarin KWA en ISSO de samenwerking operationeel maken. “We zijn al binnen onze klantenkring aan het zaaien, en ik verwacht dat er voldoende animo is om de specifieke kennis uit ISSO Open via Makeonline af te nemen.”

Modulair abonnement
Volgens Nieuwland zijn er enkele honderden bedrijven en branches die van de kennis op Makeonline gebruik maken. Het is een modulair abonnement. De klanten kunnen uitsluitend toegang tot de informatie kopen, maar ze kunnen ook aanvullende software functionaliteit afnemen, voor bijvoorbeeld het beheer van meerdere vestigingen, de RI&E of het registreren van ongevallen. Ook sjabloontaken zijn een onderdeel. “Met die taken krijgen de afnemers een soort sjablonen waarmee ze in de uitvoering van hun compliance-activiteiten heel concreet en snel aan het werk kunnen. Met de informatie van ISSO voegen we daar nu taken of sjablonen aan toe voor specifieke wetgeving. Denk bijvoorbeeld aan de wetgeving rondom koudemiddelen of specifieke beheertaken voor installaties.”

Evaluatie van de samenwerking
“We zullen in Makeonline zichtbaar maken welke informatie van ISSO Open afkomstig is”, zegt Nieuwland. “Hoewel we al direct bij de start interesse hebben voor deze specifieke content, zullen we nog nadrukkelijker bij onze klanten navragen aan welke kennis zij behoefte hebben. Bovendien maakt ook een evaluatie onderdeel uit van onze samenwerking met ISSO. Wij denken dat we in een dergelijk proces onze gezamenlijke dienstverlening steeds verder zullen verbeteren.”

 

Wil je meer weten? Neem contact met ons op